Přednášel jsem na základní škole o investiční gramostnosti. Jak to probíhalo a jaké znalosti má budoucí generace?

12.11.2023

Úvod

Ve středu 8.11. jsem měl tu možnost vystoupit před žáky 5. třídy na téma finanční gramotnost s prezentací, která nesla název "Investování jako klíč ke splněným přáním". Cílem bylo dětem na praktických příkladech vysvětlit principy spoření a investování, kterými mohou dosáhnout svých finančních cílů a zároveň je varovat před podvody, se kterými se v budoucnu mohou setkat. Jak přednáška probíhala a jaké jsou výsledky dotazníků od mladých respondentů? To se dozvíte v dnešním článku.

O čem byla prezentace

Na úvod jsme si řekli něco málo k historii peněz. Věděli jste, že první zdokumentované platidlo byla mušle kauri? Druhé téma se zabývalo spořením, kde jsme si spočítali, kolik peněz je nutné odkládat, abychom si mohli za rok koupit nový telefon. Poté se prezentace začala překlápět do problematiky investování otázkou, jaké mohou být naše velké finanční cíle. Nemovitost (domov), nové auto či cesta kolem světa. Téměř jakýkoliv cíl lze díky pravidelnému investování splnit a navíc jsme schopni zkrátit si cestu, která k cíli vede. Investice lze také využít jako ochranu před inflací, kterou jsme se zabývali ihned poté. Už víme, že peníze v čase ztrácí hodnotu a navíc máme bližší představu o tom, co je to Česká národní banka. Z oblasti investičních instrumentů jsme si představili zlato, Bitcoin, Akcie a nemovitosti. Podívali jsme se historii vývoje nejvyužívanějších aktiv od roku 1802 a nakonec proběhlo varování před investičními podvody, kterým je dobré se vyhnout. Po ukončení přednášky následovalo rozdání papíru s otázkami, na které se se ke konci článku dozvíte odpovědi.

mladá generace má zelenou

Musím se přiznat, že jsem u žáků 5. třídy takové znalosti nečekal. Většina již byla s tématem investic obeznámena a k mému údivu se mě mladá slečna z poslední lavice zeptala, jestli se zisky z akcií musí danit. Obecně vnímám, že přesvědčení z 90. let ohledně investic pomalu ustupuje do pozadí. Finanční trhy již nejsou vnímány jako podvod, ale spíše nástroj, kterým lze efektivně spravovat své finance. Přesvědčení z dob postkomunistické ČR je pomalu za námi a nyní modelujeme generaci, která je vychovávána pro kapitalismus.

Závěr

Přednášku jsem si moc užil a potěšily mě pozitivní ohlasy. Měl jsem možnost nahlédnout do vzdělávacího systému, který aktuálně vychovává budoucí generaci. Navíc se mi povedlo přispět svou troškou do mlýna. Děkuji paní učitelce Mgr. Martině Čápové za pozvání a výbornou kávu. A níže už naleznete výsledky ankety.

Odebírejte můj e-mailový týdeník a získejte přístup k nejnovějším trendům ve světě financí. 

Budete znát veškeré změny v zákoně, které se dotknou vašich peněz a získáte přehled o možnostech, jak chránit a zhodnocovat svůj kapitál a majetek. 


Jak často si ukládáš část svých peněz do pokladničky?


Máš finanční cíl, na který spoříš? Pokud ano, jaký to je?

Cílů, na které děti spoří je opravdu spousta. Nejčastěji děti 5. třídy šetří na domácího mazlíčka typu pes, ale objevil se i jeden chameleon, koně a mianská mývalí kočka. Ve větších finančních cílech byl nejčastěji uváděn velký rodinný dům, auto, ale také prostory pro stáj či vlastní veterinární kliniku. Finanční cíle jsou to vskutku pěkné a já držím palce, ať se veškerá přání splní co možná nejdříve.


Do čeho bys chtěl/a investovat?

Investiční portfolia mladé generace se dle dotazníku budou skládat převážně z nemovitostí, akcíí a Bitcoinu. mezi investicemi, které negenerují cashflow, byla nejčastěji zmiňovaná rodina, útulek a charita.


Jakou práci chceš dělat jako dospělí/á?

Menší část respondentů stále neví, jakou službou či profesí by v dospělosti chtěli přispívat do společnosti, což je vzhledem k mladému věku pochopitelné. Dokonce i u těch, kteří to vědí je velice pravděpodobné, že se vysněné povolání/podnikání ještě několikrát v průběhu času změní, což je v pořádku. Mým původním plánem bylo vypsat ty, které se opakují, ale jelikož mi veškeré odpovědi přišly zajímavé, tak na konci článku naleznete kompletní seznam prací, kterými se děti 5. třídy plánují v budoucnosti živit, a musím říct, že obsáhli široké spektrum.


Jak se ti líbila/nelíbila dnešní prezentace?

Líbila se mi moc, dozvěděla jsem se spoustu věcí. 100 ze 100.

Bylo to super, protože nás to naučí jak pracovat s penězi a chránit svoje peníze.

Hodně moc a odnesla jsem si spoustu zkušeností.

Moc 10000/10.

Epická.

Jakou práci chceš dělat jako dospělý/á?

Zvěrolékařka (popřípadě nějaká brigáda)

Veterinářka

Hasič

Doktor

Právnička

V MCDonaldu

Kadeřnice

Majitel firmy, která vyrábí zboží a to pak vyváží

Elektrikář

Herečka

2x Programátor

Dřevorubec

Doktorka/Učitelka/V ZOO

Zpěvačka, která zpívá na koncertech

2x Povolání v IT

Jezdkyně na koních

Pracovník v Datartu 

Učitelka 1. stupně 

Traktorista 

Policajt 

Taxikář 

Psycholožka


© 2022 Lukáš Spáčil Finance | Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!